Water Music
Et af Händels mest populære værker, hvor Händel med stor opfindsomhed og suveræn elegance inddrager dansemusik fra hele Europa.
Händels ’Water Music’ blev første gang netop opført på vandet– op ad Themsen – da Kong Georg I, adskillige aristokrater og embedsmænd sejlede med den kongelige pram ved Whitehall Palace på en udflugt op mod Chelsea. Her fulgte en anden pram, med cirka 50 musikere, Kongen og hans selskab, mens de opførte Händels musik. Mange londonere tog ud til floden for at høre koncerten – og kongen var så tilfreds med musikken, at han beordrede, at den skulle gentages mindst tre gange, både på turen opstrøms til Chelsea og på tilbagevejen, indtil han igen landede ved Whitehall.
Det var ikke bare kongen, der var tilfreds; Water Music er og har altid været en af Händels mest populære værker. Og med god grund. For på trods af musikkens underholdende karakter er det et mesterværk.
Typisk for en barok orkestersuite består “Water Music” af en storslået ouverture i fransk stil, efterfulgt af en lang række dansesatser; også disse satser er gerne af fransk oprindelse, som menuet, sarabande og bourée. Men med stor opfindsomhed og suveræn elegance inddrager Händel også danse og traditioner fra øvrige europæiske musiktraditioner og fra alle samfundslag. Således kan man også finde italienske airs, engelske sømandssange og skotske og irske jigs. Det er nærmest som om Händel i musik vil understrege Londons status som både den absolut største by i Europa og som hovedstad i et multikulturelt imperium.
“Water Music” er i dag samlet og udgivet i tre suiter, organiseret primært efter praktiske omstændigheder. Men musikken blev med stor sandsynlighed opført i en mere vilkårlig rækkefølge som på turen op og ned ad Themsen. Concerto Copenhagen plejer derfor, i samme ånd, ved hver opførelse, at sammensætte en suite fra Händels Water Music særlig tilpasset lejligheden.