Skip links
Indlæser Begivenheder

BACHS PÅSKEKANTATER

VÆR VELKOMMEN, HIMMELKONGE!

Musik til palmesøndag

Concerto Copenhagen spiller påsken ind sammen med et hold af unge sangere, som tager os med på en musikalsk rejse fra vemodige dansende rytmer og synders fri-stelser til festlig velkomstmusik.

Påsken er normalt forbundet med passionsmusik, der beskriver Jesu´ lidelse og død. Men i denne koncert skal vi tæt på de begivenheder, der indleder påsken; fasten og Je-su´ ankomst til Jerusalem – nemlig Palmesøndag.

Vi skal tilbage til foråret 1714 i Weimar, hvor den knapt 30-årige Johan Sebastian Bach er blevet forfremmet til kapelmesterog skal vise greven, hoffet og menigheden sine evner som komponist med kantaterne “Himmelskönig sei willkommen” og “Widerstehe doch der Sünde”.

I ”Widerstehe doch der Sünde” skal både musikere og publikum modstå syndens fristel-ser i livet her på jorden. Musikken giver os et musikalsk billede på det farlige, synden, det vi skal kæmpe imod for at modtage det evige i himlen. Men den viser også hvor fristende og let det ville være at overgive sig til noget, der er så tiltrækkende. ”Det er altså ikke bare grimt men også fantastisk smukt på samme tid – på en sensuel og næsten erotisk måde”, beskriver Lars Ulrik Mortensen musikken.

I ”Himmelskönig sei willkommen” møder vi Jesus på vej ind til Jerusalem ridende på et æsel. Han mødes af en menneskeskare, der ønsker ham velkommen med palmeblade og sang. Kantaten er, som palmesøndag, festlig og munter, hvor skærtorsdag og langfre-dags lidelse og død kun anes i de fjerne. Et rammende billede på Jesu´ ydmyge og dog værdige indtog i Jerusalem.

Koncerten indledes med Telemanns Ouverture-suite i a-mol. I foråret 1714 var Telemann netop blevet gudfar til J.S Bachs nyfødte søn, Carl Philipp Emanuel. Trods Ouverturen-suitens dansende rytmer fra den franske stil, er det som om musikken aldrig rigtig bliver munter, men forbliver vemodig – som en påmindelse om det, der venter skærtorsdag og langfredag, og derfor passende som indledning ikke bare til denne koncert, men også til påsken.

Concerto Copenhagen, under ledelse af Lars Ulrik Mortensen, glæder sig til at spille

påsken ind sammen med et hold af unge, talentfulde sangere: sopranen Anna Orlowicz Miilmann, kontratenoren Steffen Jespersen, tenoren Mathias Monrad Møller og bassen Joakim Larsson.

VÆR VELKOMMEN, HIMMELKONGE!

Musik til palmesøndag

Concerto Copenhagen spiller påsken ind sammen med et hold af unge sangere, som tager os med på en musikalsk rejse fra vemodige dansende rytmer og synders fri-stelser til festlig velkomstmusik.

Påsken er normalt forbundet med passionsmusik, der beskriver Jesu´ lidelse og død. Men i denne koncert skal vi tæt på de begivenheder, der indleder påsken; fasten og Je-su´ ankomst til Jerusalem – nemlig Palmesøndag.

Vi skal tilbage til foråret 1714 i Weimar, hvor den knapt 30-årige Johan Sebastian Bach er blevet forfremmet til kapelmesterog skal vise greven, hoffet og menigheden sine evner som komponist med kantaterne “Himmelskönig sei willkommen” og “Widerstehe doch der Sünde”.

I ”Widerstehe doch der Sünde” skal både musikere og publikum modstå syndens fristel-ser i livet her på jorden. Musikken giver os et musikalsk billede på det farlige, synden, det vi skal kæmpe imod for at modtage det evige i himlen. Men den viser også hvor fristende og let det ville være at overgive sig til noget, der er så tiltrækkende. ”Det er altså ikke bare grimt men også fantastisk smukt på samme tid – på en sensuel og næsten erotisk måde”, beskriver Lars Ulrik Mortensen musikken.

I ”Himmelskönig sei willkommen” møder vi Jesus på vej ind til Jerusalem ridende på et æsel. Han mødes af en menneskeskare, der ønsker ham velkommen med palmeblade og sang. Kantaten er, som palmesøndag, festlig og munter, hvor skærtorsdag og langfre-dags lidelse og død kun anes i de fjerne. Et rammende billede på Jesu´ ydmyge og dog værdige indtog i Jerusalem.

Koncerten indledes med Telemanns Ouverture-suite i a-mol. I foråret 1714 var Telemann netop blevet gudfar til J.S Bachs nyfødte søn, Carl Philipp Emanuel. Trods Ouverturen-suitens dansende rytmer fra den franske stil, er det som om musikken aldrig rigtig bliver munter, men forbliver vemodig – som en påmindelse om det, der venter skærtorsdag og langfredag, og derfor passende som indledning ikke bare til denne koncert, men også til påsken.

Concerto Copenhagen, under ledelse af Lars Ulrik Mortensen, glæder sig til at spille

påsken ind sammen med et hold af unge, talentfulde sangere: sopranen Anna Orlowicz Miilmann, kontratenoren Steffen Jespersen, tenoren Mathias Monrad Møller og bassen Joakim Larsson.

Vis mere
Vis mindre

Detaljer

Detaljer

Dato:
april 3, 2023
Tidspunkt:
8:00 pm - 10:00 pm
Series:

MEDVIRKENDE

  • Anna Orlowicz Millmann - Sopran
  • Steffen Jespersen - Kontratenor
  • Mathias Monrad Møller - Tenor
  • Joakim Larsson - Bass
  • Lars Ulrik Mortensen - Musikalsk ledelse
  • Concerto Copenhagen

KONCERTER

  • Denne begivenhed er allerede afholdt.
Event Series Event Series: BACHS PÅSKEKANTATER

PROGRAM

G. P Telemann: Ouverture-suite TWV 55:a2

J.S Bach: Widerstehe doch die Sünde, BWV 54

– pause-

J.S Bach: Himmelskönig, sei wilkommen, BWV 182

VÆR VELKOMMEN, HIMMELKONGE!

Musik til palmesøndag

Concerto Copenhagen spiller påsken ind sammen med et hold af unge sangere, som tager os med på en musikalsk rejse fra vemodige dansende rytmer og synders fri-stelser til festlig velkomstmusik.

Påsken er normalt forbundet med passionsmusik, der beskriver Jesu´ lidelse og død. Men i denne koncert skal vi tæt på de begivenheder, der indleder påsken; fasten og Je-su´ ankomst til Jerusalem – nemlig Palmesøndag.

Vi skal tilbage til foråret 1714 i Weimar, hvor den knapt 30-årige Johan Sebastian Bach er blevet forfremmet til kapelmesterog skal vise greven, hoffet og menigheden sine evner som komponist med kantaterne “Himmelskönig sei willkommen” og “Widerstehe doch der Sünde”.

I ”Widerstehe doch der Sünde” skal både musikere og publikum modstå syndens fristel-ser i livet her på jorden. Musikken giver os et musikalsk billede på det farlige, synden, det vi skal kæmpe imod for at modtage det evige i himlen. Men den viser også hvor fristende og let det ville være at overgive sig til noget, der er så tiltrækkende. ”Det er altså ikke bare grimt men også fantastisk smukt på samme tid – på en sensuel og næsten erotisk måde”, beskriver Lars Ulrik Mortensen musikken.

I ”Himmelskönig sei willkommen” møder vi Jesus på vej ind til Jerusalem ridende på et æsel. Han mødes af en menneskeskare, der ønsker ham velkommen med palmeblade og sang. Kantaten er, som palmesøndag, festlig og munter, hvor skærtorsdag og langfre-dags lidelse og død kun anes i de fjerne. Et rammende billede på Jesu´ ydmyge og dog værdige indtog i Jerusalem.

Koncerten indledes med Telemanns Ouverture-suite i a-mol. I foråret 1714 var Telemann netop blevet gudfar til J.S Bachs nyfødte søn, Carl Philipp Emanuel. Trods Ouverturen-suitens dansende rytmer fra den franske stil, er det som om musikken aldrig rigtig bliver munter, men forbliver vemodig – som en påmindelse om det, der venter skærtorsdag og langfredag, og derfor passende som indledning ikke bare til denne koncert, men også til påsken.

Concerto Copenhagen, under ledelse af Lars Ulrik Mortensen, glæder sig til at spille

påsken ind sammen med et hold af unge, talentfulde sangere: sopranen Anna Orlowicz Miilmann, kontratenoren Steffen Jespersen, tenoren Mathias Monrad Møller og bassen Joakim Larsson.

VÆR VELKOMMEN, HIMMELKONGE!

Musik til palmesøndag

Concerto Copenhagen spiller påsken ind sammen med et hold af unge sangere, som tager os med på en musikalsk rejse fra vemodige dansende rytmer og synders fri-stelser til festlig velkomstmusik.

Påsken er normalt forbundet med passionsmusik, der beskriver Jesu´ lidelse og død. Men i denne koncert skal vi tæt på de begivenheder, der indleder påsken; fasten og Je-su´ ankomst til Jerusalem – nemlig Palmesøndag.

Vi skal tilbage til foråret 1714 i Weimar, hvor den knapt 30-årige Johan Sebastian Bach er blevet forfremmet til kapelmesterog skal vise greven, hoffet og menigheden sine evner som komponist med kantaterne “Himmelskönig sei willkommen” og “Widerstehe doch der Sünde”.

I ”Widerstehe doch der Sünde” skal både musikere og publikum modstå syndens fristel-ser i livet her på jorden. Musikken giver os et musikalsk billede på det farlige, synden, det vi skal kæmpe imod for at modtage det evige i himlen. Men den viser også hvor fristende og let det ville være at overgive sig til noget, der er så tiltrækkende. ”Det er altså ikke bare grimt men også fantastisk smukt på samme tid – på en sensuel og næsten erotisk måde”, beskriver Lars Ulrik Mortensen musikken.

I ”Himmelskönig sei willkommen” møder vi Jesus på vej ind til Jerusalem ridende på et æsel. Han mødes af en menneskeskare, der ønsker ham velkommen med palmeblade og sang. Kantaten er, som palmesøndag, festlig og munter, hvor skærtorsdag og langfre-dags lidelse og død kun anes i de fjerne. Et rammende billede på Jesu´ ydmyge og dog værdige indtog i Jerusalem.

Koncerten indledes med Telemanns Ouverture-suite i a-mol. I foråret 1714 var Telemann netop blevet gudfar til J.S Bachs nyfødte søn, Carl Philipp Emanuel. Trods Ouverturen-suitens dansende rytmer fra den franske stil, er det som om musikken aldrig rigtig bliver munter, men forbliver vemodig – som en påmindelse om det, der venter skærtorsdag og langfredag, og derfor passende som indledning ikke bare til denne koncert, men også til påsken.

Concerto Copenhagen, under ledelse af Lars Ulrik Mortensen, glæder sig til at spille

påsken ind sammen med et hold af unge, talentfulde sangere: sopranen Anna Orlowicz Miilmann, kontratenoren Steffen Jespersen, tenoren Mathias Monrad Møller og bassen Joakim Larsson.

Vis mere
Vis mindre

Detaljer

Detaljer

Dato:
april 3, 2023
Tidspunkt:
8:00 pm - 10:00 pm

MEDVIRKENDE

  • Anna Orlowicz Millmann - Sopran
  • Steffen Jespersen - Kontratenor
  • Mathias Monrad Møller - Tenor
  • Joakim Larsson - Bass
  • Lars Ulrik Mortensen - Musikalsk ledelse
  • Concerto Copenhagen

KONCERTER

  • Denne begivenhed er allerede afholdt.

PROGRAM

G. P Telemann: Ouverture-suite TWV 55:a2

J.S Bach: Widerstehe doch die Sünde, BWV 54

-Intermission-

J.S Bach: Himmelskönig, sei wilkommen, BWV 182