Johannespassionen

København, Münster & Schmalkalden

Den allerskønneste regnbue som tegn på Guds nåde

Concerto Copenhagen fejrer 25 års jubilæum i 2016

Johann Sebastian Bach – og det provokerende moderne Bibelteater
Kulturvejleder og kulturgeograf Christoffer Jørgensen vender tilbage og giver endnu en medrivende (og gratis) introduktion, denne gang til Johannespassionen i Garnisons Kirke kl. 15.15 – 15.35.

“I en alder af 37 tog Johann Sebastian Bach et stort skridt ned af den sociale rangstige. Fra Hofkomponist i Köthen til Kantor i Leipzig. Hvorfor det? Hvad ville han der? Hvad var der for muligheder? Med Johannes passionen 1724 tog han et afgørende skridt. Musik i kirken var nødvendigt – men skulle det også være teater? Og så i Martin Luthers baghave. Bachs bibelteater er i dag et veletableret nærmest ikonisk værk – men det blev ikke til uden kamp! Få historien om Bachs midtvejskrise, livet i Leipzig og det provokerende moderne bibelteater.”

– – –

Der var ingen kirkelig tradition i Leipzig for en passion i forbindelse med langfredagsvesper. Men i begyndelsen af 1720’erne kom følelsesfuld ny passionsmusik på mode, en sentimentalt-realistisk passionstekst fra 1712 af digterpolitikeren Barthold Brockes blev umådeligt populær og sat i musik gentagne gange, også af både Telemann og Händel. Konsistoriet i Leipzig modsatte sig imidlertid udpenslede skildringer af Frelserens lidelser, så da Bach i 1724, i sit første år som Thomaskantor, ville skrive en Johannes-passion, måtte han selv indvæve ad hoc digterisk stof i evangelieteksten.

Mendelssohn indvarslede Bach-renæssancen med sin opførelse i 1829 af Matthæus-passionen, og i 1833 opførte han også Johannes-passionen. Den fik umiddelbart status som lillebror, en ikke helt udvokset, lidt akavet og grovkornet forløber for der gross Bassion. Men i dag har vi for længst opdaget at den faktisk er mere yderligtgående, handlingsmættet, ja, “moderne” end efterfølgeren. De filmiske klip, og en fortælleform hvor personerne optræder som var de vidner i en retssal, fastholder lytteren i et jerngreb. Og det store indledningskor sætter helt nye musikhistoriske dagsordener. Tre gange lovpriser koret Guds herlighed, men en immanent trussel om mørke og død er tydeligt mærkbar i dybe strygerpulseringer og pinefulde dissonanser i oboer og fløjter. På én gang, i én stor gestus, skildres Frelserens storhed og hans fornedrelse – modstridende, ambivalente affekter uden sidestykke i samtidens tonekunst.

Program

J. S. Bach: Johannespassionen, BWV 245

 
Anmeldelse

Otte sangere om en hel passion

»Concerto Copenhagen gav en sprød og energisk Bach-fortolkning i Garnisonskirken.«
4 ud af 6 stjerner

Peter Dürrfeld
Kristeligt Dagblad, 30/3 2016
Anmeldelse

Til det uhæmmede grænsende udtrykskraft

»[...] en hidsende, nærmest elektrisk udgave [af Johannespassionen]: blot en dobbelt-kvartet for alle solo- og korpartier, stramme tempi såvel som en til det uhæmmede grænsende udtrykskraft især i Joanne Lunns sopran og Nicholas Mulroys tenor.«

Editor
Concerto No. 268, July-August 2016
Se den originale anmeldelse…
Anmeldelse

Det som ypperstepræsten stræber efter

»Med reduceret besætning spillede Concerto Copenhagen Bachs Johannespassion fantastisk.«

Christoph Schulte
Westfälische Nachrichten, 29/3 2016