Israel i Ægypten

København og Wien

Gallakoncert i anledning af Concerto Copenhagens 25-års jubilæum i 2016

Farinellis farvel og Kaptajn Jenkins afhuggede øre - Händels vej til succes!
Gratis introduktion i forhallen kl. 18.45 - 19.10 v. kulturvejleder og kulturgeograf Christoffer Jørgensen.
Oratoriet Israel in Egypt havde premiere 4. april 1739 og var ved første opførelse et fulkomment flop! Alt var galt. Alligevel var det begyndelsen på en ny karriere for Georg Friedrich Händel (1685 - 1759) som siden sin ankomst til London havde forsøgt sig som komponist af italiensk opera. Med svingende succes. Videnskabsmanden Newton udtalte om en af Händels operaer "Første akt lyttede jeg til med glæde - anden akt testede min tålmodighed og da tredje akt begyndte løb jeg min vej." Det engelske publikum var svært at vinde. Men to afgørende begivenheder ændrede alt - Farinellis farvel til scenen - og den uanseelige men insisterende Kaptajn Jenkins og hans afhuggede og i alkohol syltede øre! Hør fortællingen om Händels vej til succes fortalt af kulturgeograf Christoffer Jørgensen.

– – –

G.F. Händel: Israel i Ægypten, HWV 54 Baggrunden for Händels store oratorium Israel i Ægypten er den velkendte bibelhistorie om jødernes udfrielse fra ægyptisk trældom, og om lederskikkelsen Moses der skiller vandene for sit folk. De endeløse konflikter i nutidens plagede Mellemøsten er naturligvis en historisk association. I en årrække var Händel Londons mest feterede komponist af italiensksprogede udstyrsoperaer. Men i løbet af 1730’erne blev det marked så mættet og konkurrenterne så mange at han måtte søge andre muligheder.
I samklang med den voksende folkeligt-demokratiske tidsånd blev resultatet nye, dramatisk fortællende engelsksprogede oratorier; musik uden kirkelig anvendelighed skræddersyet til et nyt, betalende publikum i byens operahuse. I den næste halve snes år komponerede han, oftest i rasende fart, en længere række oratorier, blandt dem i 1741 Messias, uden dog helt at vende ryggen til den virtuose italienske opera. Ved premieren et par år før var Israel i Ægypten lidt af et flop, men i dag har værket en solid plads i repertoiret.
Händels skildring i musik af de plager som Moses lod hjemsøge ægypterne – sværme af lus, frøer, fluer og græshopper, og dertil blod, uvejr, ild, truende mørke og dødfødte børn – er tidløst fængslende. Næppe nogen anden komponist har genbrugt og lånt musik af sine samtidige kolleger i et omfang som Händel – efter tidens skik helt uden angivelse af kilder. Det gælder også mange passager i dette værk, men “en stor komponist låner ikke, han stjæler”, påstod Stravinsky. Så også på det punkt er Händel i absolut særklasse.

Program

G.F. Händel: Israel i Ægypten, HWV 54

 
Anmeldelse

25-årig barokdarling fuld af velklang

»Med stærk puls og effektfuld dynamik drev CoCos kunstneriske leder, Lars Ulrik Mortensen, kor og orkester til en stimulerende opførelse, hvor publikum kunne svælge i velklang og musikdramatiske forlystelser gennem sorg og glæde, græshopper og barnemord. [...] Uudgrundelig kunst og uforgængelig rigdom, er med Lars Ulrik Mortensen det, Concerto Copenhagen har på hjerte, og som de nu i 25 år har formået at støve af og vise deres publikum. Det er ikke nogen lille opgave, og der er nok af plager, der kan forhindre det, men så længe der er ildsjæle som CoCo, bliver vi alle meget rigere.«

Camilla Marie Dahlgreen
Information, 22/1 2016
Anmeldelse

Wiens kræsne musikpublikum overgav sig til CoCo

»Lørdag aften i Wiener Konzerthaus var de 1.200 publikummer imidlertid glade. Rigtig glade. Allerede før pausen kaldte taktfaste klapsalver orkester, kor og solister ind på scenen til adskillige fremkaldelser, og da koncerten var spillet til ende, blev publikum længe stående og lod forstå, at de ikke uden videre ville slippe den danske dirigent Lars Ulrik Mortensen, hans orkester Concerto Copenhagen og holdet af kor og solister bag opførelsen af Händels oratorium, Israel i Ægypten.«

Dorte Washuus
Kristeligt Dagblad, 20/1 2016
Anmeldelse

Bjergtagende Händel-oratorium

»CoCos karismatiske dirigent, Lars Ulrik Mortensen, var i formidabel form og fik sine musikere og de hollandske sangere til at præstere det ypperste.«
5 ud af 6 stjerner

Peter Dürrfeld
Kristeligt Dagblad, 19/1 2016
Anmeldelse

Hellig korfest: Resonanzens åbningskoncert i Wiener Konzerthaus

»Orkestret leverede en suveræn fortolkning af første del, som i løbet af koncertens anden og tredje del kun forbedredes.«

Simon Haasis
Bachtrack, 19/1 2016
Anmeldelse

Det forjættede land

»Händels oratorium fra 1739 kom trods den mislykkede premiere dog ret hurtigt efter det, og har navnlig i England i perioder haft noget nær samme status som sin tre år yngre artsfælle Messias. Som Concerto Copenhagen og Det nederlandske Kammerkor spillede og sang Israel i Ægypten, var det også nærmest umuligt at forestille sig andet. [...] Overdådigt sprælsk og millimeterpræcist orkesterspil.«

Jakob Levinsen
Weekendavisen, 22/1 2016
Anmeldelse

Slid, episke kampe og royal triumf

»Concerto Copenhagen har længe været barokmusikernes barokensemble, på samme måde som András Schiff er pianisternes foretrukne pianist, men orkestret har bevæget sig i retning af noget mere spontant og selskabeligt de sidste par år – parallelt med en voksende international profil.«
4 ud af 6 stjerner

Andrew mellor
Magasinet Klassisk, 21/1 2016
Anmeldelse

Sans for kontrasterne

»Det førende nordiske originalklang-orkester grundlagt for et kvart århundrede siden fortolkede Händel oratoriet med sans for kontrasterne.«

Apa
Salzburger Nachrichten, 17/1 2016
Anmeldelse

Barokjubilæum over dyster bibelhistorie

»Med Lars Ulrik Mortensen i front som sprælsk indpisker spillede orkestret med rytmisk spændstighed og farve på hver frase. Musikerne mestrer de historiske instrumenter og fik alle nuancer frem.«
5 ud af 6 stjerner

Christine Christiansen
Jyllands Posten, 17. januar 2016
Anmeldelse

Händel med pil fremad

»25 år gammelt er ensemblet i sit livs form.«
Fire hjerter

Thomas Michelsen
Politiken, 17/1 2016
Anmeldelse

En fødselsdag hvor hver en tone gjorde en forskel

»Concerto Copenhagen musicerer med perfektion af den slags, der kun kan komme indefra. De har ikke skullet have ting ind med skeer. De ved det og føler det selv. [...] Selv det mest stålstrengede symfoniorkester spiller i dag barokmusik med Concerto Copenhagens lyd i tankerne. Men præcis den sejr har samtidig gjort kampen for overlevelse sværere […] Hvis orkestret skal rejse sig efter sådan en sejr, kræver det flere penge. Offentlige eller private instanser må give Concerto Copenhagen mulighed for fortsat udvikling.«
6 ud af 6 stjerner

Søren Schauser
Berlingske Tidende, 17/1 2016
Anmeldelse

Fremdrift og musikalsk fortælleglæde

»Lars Ulrik Mortensens særkende som dirigent er det vældige drive, han påfører musikken, ikke fordi detaljer og klang ikke altid er sviende på plads, men det er fremdriften, den musikalske fortælleglæde, pulsen i musikken, der huserer i ham, og som han får forplantet til musikerne.«
5 stjerner

Gregers Dirckinck-Holmfeld
Gregersdh.dk, 16/1 2016