Roman. Händel. London
…en dannelsesrejse i musik.
Concerto Copenhagen præsenterer musik af ”den svenske Händel”, musik som ændrede svensk musik for altid…
Denne koncert fortæller en historie, som vi har hørt mange gange før: En ung, talentfuld kunstner rejser ud i verden for at lade sig inspirere, og i mødet med den store verden forandrer hans liv og kunst sig. Disse ‘dannelsesrejser’ tog utallige kunstnere på 1700- og 1800-tallet. Men denne dannelsesrejse skulle vise sig at få store konsekvenser, ikke kun for kunstneren selv, men også for kunsten og historien som sådan. For denne rejse ændrede den svenske musik for altid.
Den unge, svenske violinist og komponist Johan Helmich Roman i 1716 rejste til London på studierejse. Roman kom fra den tyskdominerede musikscene i Stockholm til et London, hvor den dominerende musikalske tendens var den italienske, manifesteret i den nyligt ankomne G. F. Händel. Roman blev hurtigt en aktiv del af Londons musikliv. Han spillede med i Händels orkester på Kings Theatre og mødte andre musikere og komponister fra hele Europa – alle kommet til London for at tage del af den italienske musikfest, men også med egne traditioner og stilarter med hjemmefra.
Så da Roman vendte tilbage til Stockholm i 1721, var det som en veluddannet, moderne orienteret musiker og en brillant violinist. Og vigtigst af alt, havde han som komponist tilegnet sig grundig viden om nye europæiske stiltendenser, ikke kun inden for operaen, men også inden for instrumentalmusikken. Roman forblev tilknyttet det svenske hofkapel igennem hele sit liv, og opholdet i London påvirkede således ikke bare ”den svenske musiks fader”, som Roman i dag bliver kaldt, men ændrede også den svenske musiks historie.
Dette program præsenterer den musik, som ”den svenske Händel” Johan Helmich Roman mødte i London, og den musik, han selv komponerede.
…en dannelsesrejse i musik.
Concerto Copenhagen præsenterer musik af ”den svenske Händel”, musik som ændrede svensk musik for altid…
Denne koncert fortæller en historie, som vi har hørt mange gange før: En ung, talentfuld kunstner rejser ud i verden for at lade sig inspirere, og i mødet med den store verden forandrer hans liv og kunst sig. Disse ‘dannelsesrejser’ tog utallige kunstnere på 1700- og 1800-tallet. Men denne dannelsesrejse skulle vise sig at få store konsekvenser, ikke kun for kunstneren selv, men også for kunsten og historien som sådan. For denne rejse ændrede den svenske musik for altid.
Den unge, svenske violinist og komponist Johan Helmich Roman i 1716 rejste til London på studierejse. Roman kom fra den tyskdominerede musikscene i Stockholm til et London, hvor den dominerende musikalske tendens var den italienske, manifesteret i den nyligt ankomne G. F. Händel. Roman blev hurtigt en aktiv del af Londons musikliv. Han spillede med i Händels orkester på Kings Theatre og mødte andre musikere og komponister fra hele Europa – alle kommet til London for at tage del af den italienske musikfest, men også med egne traditioner og stilarter med hjemmefra.
Så da Roman vendte tilbage til Stockholm i 1721, var det som en veluddannet, moderne orienteret musiker og en brillant violinist. Og vigtigst af alt, havde han som komponist tilegnet sig grundig viden om nye europæiske stiltendenser, ikke kun inden for operaen, men også inden for instrumentalmusikken. Roman forblev tilknyttet det svenske hofkapel igennem hele sit liv, og opholdet i London påvirkede således ikke bare ”den svenske musiks fader”, som Roman i dag bliver kaldt, men ændrede også den svenske musiks historie.
Dette program præsenterer den musik, som ”den svenske Händel” Johan Helmich Roman mødte i London, og den musik, han selv komponerede.
PROGRAM
Roman: Suite fra Golovinmusiken: BeRI 1
Händel: fra Trio Sonata, HWV 401 [I og II sats)
Roman: Oboe Concerto, BeRI 46
Händel: fra Trio Sonata, HWV 401 [III og IV sats]
Roman: Suite fra Golovinmusiken BeRI 1
Intervall (20′)
Geminiani: Concerto Grosso (La Folia), op. 5, nr. 12
Händel: Trio Sonata, HWV 399 [II og III sats]
Roman: Violin koncert
Roman: Sinfonia, BeRI 11