Skip links
Indlæser Begivenheder

BAROK-EKSPEDITIONEN – ET SKOLEPROJEKT

Concerto Copenhagen og SMK tilbyder et helt anderledes undervisningsforløb, der blander musik, billedkunst og fortællelyst. Med udgangspunkt i museets samling af kunst fra 1600-tallet udvikler børnene sammen med professionelle musikere nye fortællinger i ord og musik til udvalgte værker.  Højdepunktet er den afsluttende koncert, hvor musikerne ledsager elevernes fortællinger i salene foran værkerne. Udover elevernes bidrag spiller Concerto Copenhagen små stykker fra 1600-tallet på originalinstrumenter.

FORLØBSOPBYGNING

1. del: Eleverne deles i 5 grupper, og hver gruppe får en musikalsk rejseleder – en musiker fra Concerto Copenhagen. Sammen digter elever og musikere en kort fortælling om et udvalgt billede til musik.

Frokostpause

2. del: Efter frokost er der koncert. Eleverne opfører deres musikalske fortælling sammen med alle musikerne fra Concerto Copenhagen. Musikerne spiller derudover små stykker fra perioden for eleverne. Barok-Ekspeditionen kommer således rundt i SMK’s samling med elevernes egne musikalske fortællinger.

FORBEREDELSE

Inden forløbet er det en god ide at have en kort samtale med eleverne om barokken og 1600-1700-tallet. Under selve forløbet er det elevernes egne oplevelser af værkerne, der danner ramme for værksamtalerne, men temaer som opdagelsesrejser, fine fester, nye importerede varer etc. inddrages muligvis. Det er også en fordel at forberede eleverne på, at forløbet afsluttes med mundtlig formidling af deres fortællinger, og at der kan være andre museumsgæster til stede i rummet.

DIN ROLLE SOM LÆRER

Du har på forhånd delt eleverne i 5 grupper. Hver gruppe arbejder med ét maleri og én musiker. Din rolle undervejs i forløbet er at gå med de grupper, der evt. har svært ved denne slags forløb og hjælpe musikerne, hvis værksamtalerne ikke fungerer.

FORLØBETS OVERORDNEDE LÆRINGSMÅL

Vores mål med forløbet er at styrke elevernes evne til at give udtryk for fantasi, følelser og erfaringer gennem musikken og billedkunsten som fortolkningsramme, samt at lade eleverne indtage et offentligt rum som kunstformidlere for en dag.

FÆLLES MÅL / KOMPETENCEMÅL & LÆRINGSMÅL

Forløbet peger ind i kompetencemålene for dansk efter 2. og 4. klassetrin og understøtter at:

– Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster
– Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster

Inden for kompetencemålene samt læseplanen for innovation og entreprenørskab sigter forløbet mod at understøtte flere af målgruppens læringsmål, blandt andre:

– At eleverne kan lege med billeder og fortælling og sætte ord på kunstværkernes univers
– At eleverne kan udtrykke elementer i et musikstykke i leg og dramatisering samt arbejde i en fælles kreativ proces, hvor kunsten sættes i relation til den musikalske oplevelse

ELEVER HAR TIDLIGERE UDTALT OM FORLØBET:

Musikken gør stemningen i malerierne tydeligere…
Jeg føler, at jeg kommer ind i billederne. Billederne bliver mere virkelige.”
Man ser andre ting i malerierne, når musikken spiller.”
Det er faktisk ikke kedeligt når man bruger tid på at gå på opdagelse i malerierne.”
Der er ikke kun mennesker på malerierne men også natur og dyr…
Musikken ændrer sig – fra stille til hurtigere og mere dramatisk.”
Det er dejligt, at I gider spille kun for os!”

Læs mere om projektet og booking her…

Concerto Copenhagen og SMK tilbyder et helt anderledes undervisningsforløb, der blander musik, billedkunst og fortællelyst. Med udgangspunkt i museets samling af kunst fra 1600-tallet udvikler børnene sammen med professionelle musikere nye fortællinger i ord og musik til udvalgte værker.  Højdepunktet er den afsluttende koncert, hvor musikerne ledsager elevernes fortællinger i salene foran værkerne. Udover elevernes bidrag spiller Concerto Copenhagen små stykker fra 1600-tallet på originalinstrumenter.

FORLØBSOPBYGNING

1. del: Eleverne deles i 5 grupper, og hver gruppe får en musikalsk rejseleder – en musiker fra Concerto Copenhagen. Sammen digter elever og musikere en kort fortælling om et udvalgt billede til musik.

Frokostpause

2. del: Efter frokost er der koncert. Eleverne opfører deres musikalske fortælling sammen med alle musikerne fra Concerto Copenhagen. Musikerne spiller derudover små stykker fra perioden for eleverne. Barok-Ekspeditionen kommer således rundt i SMK’s samling med elevernes egne musikalske fortællinger.

FORBEREDELSE

Inden forløbet er det en god ide at have en kort samtale med eleverne om barokken og 1600-1700-tallet. Under selve forløbet er det elevernes egne oplevelser af værkerne, der danner ramme for værksamtalerne, men temaer som opdagelsesrejser, fine fester, nye importerede varer etc. inddrages muligvis. Det er også en fordel at forberede eleverne på, at forløbet afsluttes med mundtlig formidling af deres fortællinger, og at der kan være andre museumsgæster til stede i rummet.

DIN ROLLE SOM LÆRER

Du har på forhånd delt eleverne i 5 grupper. Hver gruppe arbejder med ét maleri og én musiker. Din rolle undervejs i forløbet er at gå med de grupper, der evt. har svært ved denne slags forløb og hjælpe musikerne, hvis værksamtalerne ikke fungerer.

FORLØBETS OVERORDNEDE LÆRINGSMÅL

Vores mål med forløbet er at styrke elevernes evne til at give udtryk for fantasi, følelser og erfaringer gennem musikken og billedkunsten som fortolkningsramme, samt at lade eleverne indtage et offentligt rum som kunstformidlere for en dag.

FÆLLES MÅL / KOMPETENCEMÅL & LÆRINGSMÅL

Forløbet peger ind i kompetencemålene for dansk efter 2. og 4. klassetrin og understøtter at:

– Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster
– Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster

Inden for kompetencemålene samt læseplanen for innovation og entreprenørskab sigter forløbet mod at understøtte flere af målgruppens læringsmål, blandt andre:

– At eleverne kan lege med billeder og fortælling og sætte ord på kunstværkernes univers
– At eleverne kan udtrykke elementer i et musikstykke i leg og dramatisering samt arbejde i en fælles kreativ proces, hvor kunsten sættes i relation til den musikalske oplevelse

ELEVER HAR TIDLIGERE UDTALT OM FORLØBET:

Musikken gør stemningen i malerierne tydeligere…
Jeg føler, at jeg kommer ind i billederne. Billederne bliver mere virkelige.”
Man ser andre ting i malerierne, når musikken spiller.”
Det er faktisk ikke kedeligt når man bruger tid på at gå på opdagelse i malerierne.”
Der er ikke kun mennesker på malerierne men også natur og dyr…
Musikken ændrer sig – fra stille til hurtigere og mere dramatisk.”
Det er dejligt, at I gider spille kun for os!”

Læs mere om projektet og booking her…

Vis mere
Vis mindre

Detaljer

Detaljer

Dato:
januar 26, 2016
Tidspunkt:
10:15 am

Andet

Medvirkende
Concerto Copenhagen Poul Høxbro – musical direction and concept Kathrine Andersen – concept

KONCERTER

  • Denne begivenhed er allerede afholdt.

PROGRAM

Concerto Copenhagen og SMK tilbyder et helt anderledes undervisningsforløb, der blander musik, billedkunst og fortællelyst. Med udgangspunkt i museets samling af kunst fra 1600-tallet udvikler børnene sammen med professionelle musikere nye fortællinger i ord og musik til udvalgte værker.  Højdepunktet er den afsluttende koncert, hvor musikerne ledsager elevernes fortællinger i salene foran værkerne. Udover elevernes bidrag spiller Concerto Copenhagen små stykker fra 1600-tallet på originalinstrumenter.

FORLØBSOPBYGNING

1. del: Eleverne deles i 5 grupper, og hver gruppe får en musikalsk rejseleder – en musiker fra Concerto Copenhagen. Sammen digter elever og musikere en kort fortælling om et udvalgt billede til musik.

Frokostpause

2. del: Efter frokost er der koncert. Eleverne opfører deres musikalske fortælling sammen med alle musikerne fra Concerto Copenhagen. Musikerne spiller derudover små stykker fra perioden for eleverne. Barok-Ekspeditionen kommer således rundt i SMK’s samling med elevernes egne musikalske fortællinger.

FORBEREDELSE

Inden forløbet er det en god ide at have en kort samtale med eleverne om barokken og 1600-1700-tallet. Under selve forløbet er det elevernes egne oplevelser af værkerne, der danner ramme for værksamtalerne, men temaer som opdagelsesrejser, fine fester, nye importerede varer etc. inddrages muligvis. Det er også en fordel at forberede eleverne på, at forløbet afsluttes med mundtlig formidling af deres fortællinger, og at der kan være andre museumsgæster til stede i rummet.

DIN ROLLE SOM LÆRER

Du har på forhånd delt eleverne i 5 grupper. Hver gruppe arbejder med ét maleri og én musiker. Din rolle undervejs i forløbet er at gå med de grupper, der evt. har svært ved denne slags forløb og hjælpe musikerne, hvis værksamtalerne ikke fungerer.

FORLØBETS OVERORDNEDE LÆRINGSMÅL

Vores mål med forløbet er at styrke elevernes evne til at give udtryk for fantasi, følelser og erfaringer gennem musikken og billedkunsten som fortolkningsramme, samt at lade eleverne indtage et offentligt rum som kunstformidlere for en dag.

FÆLLES MÅL / KOMPETENCEMÅL & LÆRINGSMÅL

Forløbet peger ind i kompetencemålene for dansk efter 2. og 4. klassetrin og understøtter at:

– Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster
– Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster

Inden for kompetencemålene samt læseplanen for innovation og entreprenørskab sigter forløbet mod at understøtte flere af målgruppens læringsmål, blandt andre:

– At eleverne kan lege med billeder og fortælling og sætte ord på kunstværkernes univers
– At eleverne kan udtrykke elementer i et musikstykke i leg og dramatisering samt arbejde i en fælles kreativ proces, hvor kunsten sættes i relation til den musikalske oplevelse

ELEVER HAR TIDLIGERE UDTALT OM FORLØBET:

Musikken gør stemningen i malerierne tydeligere…
Jeg føler, at jeg kommer ind i billederne. Billederne bliver mere virkelige.”
Man ser andre ting i malerierne, når musikken spiller.”
Det er faktisk ikke kedeligt når man bruger tid på at gå på opdagelse i malerierne.”
Der er ikke kun mennesker på malerierne men også natur og dyr…
Musikken ændrer sig – fra stille til hurtigere og mere dramatisk.”
Det er dejligt, at I gider spille kun for os!”

Læs mere om projektet og booking her…