Tartu 2024: Pärt & Händel
Det Estiske Filharmoniske Kammerkor og Concerto Copenhagen udforsker nye lydlandskaber i Arvo Pärts musik.
Arvo Pärts musik er på mange måder en oprør mod efterkrigstidens klassiske musik, som, groft sagt, betød højere, hurtigere, større og mere af alting. Pärts musik er alt andet end det – den er blid, langsom og insisterer på gentagelser og stilhed. Den tidlige musikbevægelse, som Concerto Copenhagen er en ledende del af, blev også skabt som et oprør mod den klassiske musikscene i efterkrigstidens Europa og søger – på mange måder ligesom Pärt – originalitet i det enkle og gennemsigtige, en ydmyghed over for det musikalske råmateriale og den kortest mulige vej fra musikerens udtryk til publikums indtryk.
Det er som om Pärts musik kalder på at blive opført på barokinstrumenter – så det er, hvad vi vil gøre.
Man kunne spørge, hvad Pärt og Händel musikalsk har til fælles. Musikalsk set er svaret: intet. Men måske søger begge komponister, trods deres forskelle, det guddommelige? Händel er næsten inkarnationen af ornamentik og virtuositet, mens Pärt netop er fraværet af alt det. Hvor det smukke findes, er op til publikum at bedømme.
Det er første gang, CoCo fortolker Arvo Pärts kompositioner – og vi forventer at åbne nye lydlandskaber og muligheder, når vi fortolker komponistens lagdelte værker med orkestrets periodiske instrumenter.
Under ledelse af Tõnu Kaljuste vil CoCo sammen med det Estiske Filharmoniske Kammerkor (EPCC) indgå i et samarbejde om at forberede et koncertprogram med musik af Arvo Pärt og Georg Friedrich Händel.
Koncerten finder sted den 25. august som en del af Tartu 2025 – hovedprogrammet for Europas kulturhovedstad. Koncerten vil blive efterfulgt af en indspilningsproces med henblik på at udgive et album med Arvo Pärts værker under Berlin Classics, og senere en turné på forskellige europæiske spillesteder.
Det Estiske Filharmoniske Kammerkor og Concerto Copenhagen udforsker nye lydlandskaber i Arvo Pärts musik.
Arvo Pärts musik er på mange måder en oprør mod efterkrigstidens klassiske musik, som, groft sagt, betød højere, hurtigere, større og mere af alting. Pärts musik er alt andet end det – den er blid, langsom og insisterer på gentagelser og stilhed. Den tidlige musikbevægelse, som Concerto Copenhagen er en ledende del af, blev også skabt som et oprør mod den klassiske musikscene i efterkrigstidens Europa og søger – på mange måder ligesom Pärt – originalitet i det enkle og gennemsigtige, en ydmyghed over for det musikalske råmateriale og den kortest mulige vej fra musikerens udtryk til publikums indtryk.
Det er som om Pärts musik kalder på at blive opført på barokinstrumenter – så det er, hvad vi vil gøre.
Man kunne spørge, hvad Pärt og Händel musikalsk har til fælles. Musikalsk set er svaret: intet. Men måske søger begge komponister, trods deres forskelle, det guddommelige? Händel er næsten inkarnationen af ornamentik og virtuositet, mens Pärt netop er fraværet af alt det. Hvor det smukke findes, er op til publikum at bedømme.
Det er første gang, CoCo fortolker Arvo Pärts kompositioner – og vi forventer at åbne nye lydlandskaber og muligheder, når vi fortolker komponistens lagdelte værker med orkestrets periodiske instrumenter.
Under ledelse af Tõnu Kaljuste vil CoCo sammen med det Estiske Filharmoniske Kammerkor (EPCC) indgå i et samarbejde om at forberede et koncertprogram med musik af Arvo Pärt og Georg Friedrich Händel.
Koncerten finder sted den 25. august som en del af Tartu 2025 – hovedprogrammet for Europas kulturhovedstad. Koncerten vil blive efterfulgt af en indspilningsproces med henblik på at udgive et album med Arvo Pärts værker under Berlin Classics, og senere en turné på forskellige europæiske spillesteder.
PROGRAM
Arvo Pärt:
„Silouans Song“ for strygere
„Trisagion“ for strygere
„Stabat Mater“ for blandet kor og strygere
Georg Friedrich Händel:
Concerto Grosso Opus 6 Nr. 5 i D-Major
„Dixit Dominus“ for solister, kor og orkester