BACH: MASS IN B MINOR
Concerto Copenhagen
BACH: MASS IN B MINOR
Johann Sebastian Bach: Messe i h-mol, BWV 232
Som det er sædvanligt for et orkester som Concerto Copenhagen, er denne indspilning foretaget med kopier af Bach-tidens instrumenter, med en orkesterstørrelse svarende til hans og med datidens lavere kammertone. Mere kontroversiel er måske brugen af solistiske stemmer, også i korsatserne. Baggrunden er en række meget omdiskuterede teorier første gang fremsat i november 1981 af den amerikanske dirigent og musikforsker Joshua Rifkin, som mener at hovedparten af Bachs vokalmusik er tiltænkt solostemmer.
Concerto Copenhagens kunstneriske leder, Lars Ulrik Mortensen, kalder tankegangen ”en nytænkning der langsomt, men sikkert er ved at ændre hele vores billede af Bachs klangverden, og som efter min mening er en af de vigtigste opførelsespraktiske erkendelser overhovedet i vor tid!” Og han fortsætter: “Sammenlignet med mere traditionelle og større besætninger ændrer forholdet mellem antallet af sangere og musikere sig fuldstændigt, hvilket uundgåeligt gør musikken langt lettere og mere gennemsigtig. Vokalstemmernes forløb “individualiseres” – og netop kontrasten mellem “individet” og “gruppen” er et yderst vigtigt arkitektonisk aspekt af al Bachs vokalmusik; det bliver muligt og nødvendigt at skabe klarhed om en lang række detaljer, som ellers ville gå tabt.”
Anmeldelser:
Gramaphone Editor’s Choice, Marts 2016
Gramophone Awards 2016, Shortlisted – Baroque Vocal
“The individual components are routinely marvellous, but Concerto Copenhagen produce something much more than the sum of its parts: one of the most profoundly captivating interpretations to have emerged recently.” (David Vickers, Gramophone, oktober 2016)
BBC Radio 3’s “Building a Library” recommendation – First choice
♥♥♥♥♥♥ “Concerto Copenhagens udgave af Bachs store messe i h-mol holder lytteren helt fast med fantastiske kontraster og gribende solister.” (Henrik Friis, Politiken, 06.10.2016
∗∗∗∗∗ “The sound world of Bach’s last great Mass has changed radically in recent decades; one-to-a-part performance practice is, as conductor Lars Ulrik Mortensen puts it, “changing our entire notion of Bach’s acoustic universe”. This bold claim is amply proven in an account of dazzling transparency, dance-like rhythms and utter clarity” (Nicholas Kenyon, The Observer 08.05 2016)
Medvirkende:
Solister:
Sopran: Maria Keohane, Joanne Lunn
Alt: Alex Potter
Tenor: Jan Kobow
Bas: Peter Harvey
Ripieno:
Sopran: Else Torp, Hanna Kappelin
Alt: Valdemar Villadsen
Tenor: Chris Watson
Bas: Jakob Bloch Jespersen
Concerto Copenhagen:
Fløjte: Katy Bircher, Irene Spranger
Obo: Antoine Torunczyk, Lars Henriksson, Niels Johánsson
Fagot: Jane Gower, György Farkas
Trompet: Robert Farley, Christopher Pigram, Howard Rowntree
Horn: Ursula Paludan Monberg
Pauker: Patrik Raab
Violin I: Fredrik From, Peter Spissky, Jesenka Balic Zunic, Stefanie Barner-Madsen
Violin II: Antina Hugosson, Gabriel Bania, Elisabeth Enebjörn, Kanerva Juutilainen
Viola: Torbjörn Köhl, Rastko Roknic
Cello: Judith-Maria Blomsterberg, Kate Hearne
Kontrabas: Mattias Frostenson
Orgel: Leif Meyer (koraler)
Orgel og musikalsk ledelse: Lars Ulrik Mortensen
Albummet udkom i 2016