Virtuel CoCo

den Virtuelle koncertserie

Concerto Copenhagens koncertaktiviteter er indstillet indtil videre på grund af Corona-krisen. I den kommende tid øger vi derfor vores online tilstedeværelse med virtuelle koncerter, indspilninger fra arkivet og kreative tiltag! Følg med på denne side og på Concerto Copenhagens Facebookside.


7. april • Påskequiz!

Ved du alt om påske og barokmusik? Prøv vores månedlige quiz og test din viden!

Påsken er den vigtigste højtid til minde for Jesu død og opstandelse. Adskillelige komponister har gennem århundreder skrevet musik i anledning af påsken, og en del af disse værker anses for at være milepæle i den klassiske musikhistorie.

Mange af os ville have siddet i kirken i disse påskedage, spillet koncerter eller lyttet til den smukke musik. Siden dette ikke er muligt i år, så håber vi i stedet for, at du har lyst til at deltage i vores quiz om påskens musik, traditioner og historie!

Prøv påskequizzen her…


3.-6. april • Symfoni nr. 2 i D-dur, op. 36

Som alle andre ser også vi frem til bedre tider, og senere i år planlægger også Concerto Copenhagen ligesom resten af den klassiske musikverden fejre 250-året for Ludwig van Beethovens fødsel.

Her er en live optagelse fra sidste gang, Concerto Copenhagen spillede Beethoven: det er Beethovens 2. Symfoni opført februar 2017 i DR KoncertHuset.
Symfonien er komponeret 1802 og regnes som et af de sidste værker i det, man kalder Beethovens "tidlige periode" – en periode, hvor man tydeligt hører Beethovens arv efter f.eks. Haydn og Mozart.

Ludvig van Beethoven Symfoni no 2  i D-dur op. 36. Dirigent er Lars Ulrik Mortensen.
1.  Adagio molto - allegro con brio
2. Larghetto
3. Scherzo: Allegro
4. Allegro molto

Lyt til optagelsen her...


2. april • Water Music HWV 348-350

Danmark har altid været en maritim nation. Havene der omgiver landet har igennem århundrene ikke blot været en livline, der holdt nationen sammen, men har også forbundet Danmark med den omkringliggende verden. Mod øst ligger Østersøen som den direkte forbindelse til det område, vi i dag kalder de baltiske lande – Estland, Letland og Litauen.

Så da Concerto Copenhagen blev inviteret af Det Danske Kulturinstitut i Riga til at stå for Danmarks musikalske bidrag til markeringen af hundredeåret for de baltiske landes selvstændighed i december 2018, var det oplagt at sammensætte et program, der tog udgangspunkt i netop det element, der forbinder de to regioner – vand. Musikken var af Telemann (Hamburger Ebb und Flut) og Vivaldi (La tempesta di mare) og så selvfølgelig af Händel i form af hans ikoniske værk "Water Music".

Hør en suite af til lejligheden udvalgte satser fra Händels "Water Music", her i en live optagelse fra koncerten i Riga 6. december 2018...
Concerto Copenhagen under ledelse af Lars Ulrik Mortensen.


1. april • Da pacem Domine

Det er chockerende nyheder, der når os i disse tider med høje og stigende dødstal i Italien, Spanien, Kina og nu også i USA og uden tvivl på vej til Sydamerika og Afrika. Vi må dog ikke glemme, at menneskeden har været igennem lignende – og også værre – epidemier før, og altid har der fandtes kunstnere, der på trods den sult, sygdom og krig, de selv oplevede på nært hold, har været i stand til at skabe skønhed og trøst og indgyde håb.

Idag præsenterer vi et sådant stykke musik: Da Pacem Domine – Herre, giv os fred – af Arvo Pärt.
Estonian Philharmonic Chamber Choir og Concerto Copenhagen, dirigeret by Kaspars Putnins.
Se videoen her...


31. marts • "Sehet, welch eine Liebe", BWV 64

Idag den 31. marts er det Johann Sebastian Bachs fødselsdag. Vi er klare over, at nogle mener hans fødselsdag er den 21. marts, men ifølge den gregorianske kalender, som er den der ligger til grund for vore dages kalendersystemer, blev Bach født 31. marts 1685.

Derfor byder vi idag på en anden af Bachs lindrende kantater - "Sehet, welch eine Liebe", BWV 64.
Lyt til kantaten her...


30. marts • Sinfonia. I - Allegro

Ligesom alle andre orkestre med fokus på klassisk musik spiller også Concerto Copenhagen primært musik af de store, kendte komponister så som Bach, Händel, Telemann, Vivaldi, Mozart og så videre. Men vi er også altid på udkig efter fin musik af komponister, der af den ene eller anden grund er forblevet forholdsvist ukendte. Indimellem finder vi endda meget fin musik, hvor man ikke ved hvem komponisten er!

Denne symfoni ligger i W.H.R.R. Gieddes samling på Det kgl. Bibliotek. Giedde var chef for Det kgl. Kapel 1791–93, og efter hans død i 1816 blev hans enorme musiksamling først overgivet til Hofmusikarkivet og endte siden på Det kgl. Bibliotek, hvor den den dag idag udgør grundstammen i bibliotekets samling af ældre musik.

Komponisten bag værket er trods en del forskning fortsat ukendt.
Lyt til værket her...

Læs mere om Gieddes musiksamling på Det kgl. Bibliotek her...


29. marts • "Ich freue mich in dir", BWV 133

J. S. Bachs skrev sine over 200 kantater med henblik på at indgå i gudstjenesterne ved kirkerne i Leipzig. Eftersom det er søndag idag, bringer vi her “Ich freue mich in dir”, BWV 133.
Med Maria Keohane sopran, Alex Potter alt, Jan Kobow tenor og Matthew Brook bas.
Concerto Copenhagen og Lars Ulrik Mortensen

Lyt til værket her...


28. marts · cembalokoncert i D-dur, BWV 1054

Garnisons Kirke i København har dannet rammen om mange mindeværdige stunder med Concerto Copenhagen, der har opført utallige koncerter i kirken og dens meget fine akustik. Idag deler vi to satser, en indfølende sats og en meget livfuld sats, fra en koncert for ti år siden, hvor Concerto Copenhagens kunstneriske leder Lars Ulrik Mortensen er solist i J.S. Bachs cembalokoncert i D-dur, BWV 1054

Lyt til satserne her...


27. marts · Hjemmekoncert med J. Pachelbel's kanon i D-dur

Concerto Copenhagens musikere fortsætter med spille sammen hver for sig, ved at lave virtuelle koncerter. De optager selv via deres Iphones og det hele sættes sammen og optimieres af CoCo's tekniske medarbejdere, her kan du opleve resultatet...

 


26. marts · Bachs ukendte kammeroperaer

J.S Bach komponerede aldrig en opera, men mange af hans kantater, som han skrev flere hundrede af, har dramatiske træk. I efteråret 2019 spillede Concerto Copenhagen netop to af disse kantater. De er – om ikke operaer så – meget dramatiske: den kirkelige kantate ”Selig ist der Mann” og den meget verdslige, ja rent ud sagt underholdende Kaffekantate.

Eline Soelmark, Jacob Bloch Jespersen og Gerald Geerink synger, musikalske ledelse lars Ulrik Mortensen.

Hør eller genhør koncerten her...
Hent koncertens salsprogram her...

25. marts · Julius cæsar

Siden 1996 har Concerto Copenhagen haft et nært samarbejde med Det kgl. Teater og har været del af mange operaproduktioner af komponister som Händel, Gluck, Monteverdi og Mozart. Samarbejdet er i de senere år muliggjort af støtte fra Augustinus Fonden.

En af de største succes'er i dette samarbejde var Händels "Julius Cæsar" i 2005. Blandt sangerne var navne som Andreas Scholl, Christopher Robson, Michael Maniaci, Inger Dam-Jensen, Tuva Semmingsen, Randi Stene, Palle Knudsen og John Lundgren. Operaen blev videoproduceret og udkom på DVD på Harmonia Mundi.

Vi har sammensat en spilleliste med highlights fra produktionen her...


24. marts · la Follia

Det begyndte i Spanien i slutningen af 1500-tallet, men i løbet af kort tid spredte den sig videre til Frankrig og Italien, henover hele Europa, og nåede også til Skandinavien.
 
Nej, der er ikke tale om en virus, men om en dansemelodi – eller rettere en harmoni-progression – kaldet "La Follia", som spredte sig ud over hele det europæiske musiklandskab, ikke bare geografisk men også i tid, idet komponister fra Corelli og Vivaldi til Carl Nielsen og Sergej Rachmaninov har skrevet musik baseret på La Follia.

Ved denne koncert i efteråret 2015 tog Concerto Copenhagen stafetten op og spillede musik med udgangspunkt i La Follia – inklusive en uropførelse af danske Karl Aage Rasmussens ”Follia, follia...” skrevet til Concerto Copenhagen.
 
Concerto Copenhagen spiller under ledelse af Alfredo Bernardini.

Hør eller genhør koncerten her...
Hent koncertens salsprogram her...


23. MARTS • Les Boréades

Concerto Copenhagens kunstneriske leder, Lars Ulrik Mortensen, er formidler sin viden og kærlighed til musikken på mange måder. Blandt andet er han en af værterne på Danmarks Radios serie "min yndlingsmusik" på P2. Vi vil gerne anbefale denne episode, hvor Lars Ulrik levende gennemgår "Les Boréades", den sidste opera, som franske Jean Phillipe Rameau – en af barokkens største komponister – komponerede inden sin død i 1764.
Hør programmet her...


22. MARTS • "SÜSSER TROST, MEIN JESUS KÖMMT"

J.S. Bachs kantate  "Süsser Trost, mein Jesus kömmt" BWV 151 er komponeret til opførelse på 3. juledag, men i disse tider kan vi vist alle godt bruge lidt trøst!

Maria Keohane sopran og Concerto Copenhagen under ledelse af Lars Ulrik Mortensen
https://www.youtube.com/watch?v=TU0ZSxFwIZw
 


21. marts • de fire årstider efter vivaldi

Musikere i gasmasker, der spiller Vivaldi. Set i bakspejlet virker billedsiden til denne musikvideo næsten profetisk.

Karl Aage Rasmussens bearbejdelser af Vivaldis "De fire årstider" har været en del af Concerto Copenhagens koncertrepertoire de sidste par år og udkom på Dacapo Records i efteråret 2019.

Køb CDen her...
Hør den på Spotify her...
Se udgivelsens musikvideo her...


20. marts • hjemmekoncert med en passacaglio af Marini

“At holde afstand til hinanden har begrænset os til at blive hjemme – men det afholder os ikke fra stadig at spille sammen.“

Concerto Copenhagens kontrabassist, Megan Adie, deler resten af orkesterets lyst til at forsætte med at spille sammen på trods af vanskelighederne ved at skulle være adskilt. Som et alternativ til en rigtig koncert kan vi idag præsentyere en "virtuel koncert", hvor hver musiker sidder i sit eget hjem og er forbundet digitalt!

Værket er en passacaglio af Marini som vi anvendte til åbningen af 4. akt af Monteverdi's Orfeo på Det Kongelige Teater – en fantastisk forestilling, hvis sidste fire forestillinger blev aflyst på grund af conora-tiltagene.

Musikken er optaget del for del på musikernes iPhones – lyt til resultatet her...


19. marts • bachs brandenburgkoncerter

Som alle andre i musikbranchen bruger Concerto Copenhagen mange ressourcer på at styrke sit brand gennem PR, markedsføring og synlighed på vor tids mange platforme.

Men nogle gange er man så heldig, at omtale nærmest kommer dumpende fra himlen af sig selv – som denne artikel i en af verdens største aviser, The New York Times.

Artiklen fra december 2018 er skrevet af en af verdens førende Bach-forskere, Michael Marissen, og omhandler de religøse aspekter af J.S. Bachs ellers sekulære Brandeburgkoncerter. Artiklen er rigt illustreret med billeder, noder, manuskripter og lydeksempler, og alle lydeksempler er hentet fra Concerto Copenhagens indspilning af Brandenburgkoncerterne.

Det er en meget indsigtfuld artikel, skrevet med stort historisk og musikalsk overblik. Læs den her...

Og hvis du efter at have læst hele artiklen skulle få lyst til at høre alle Brandeburgkoncerterne med Concerto Copenhagen, så kan de høres på Spotify her...
Udgivelsen kan købes online via Itunes, Amazon og Danacord


18. marts • Wienerklassiske highlights

Concerto Copenhagen spiller ikke kun barokmusik men byder på musik fra mange af musikhistoriens perioder – inklusiv nutiden.
Dagens koncert er en koncert, der kun fandt sted én gang og kun i København i september 2018. På programmet var musik fra den wiener-klassiske periode: Mozart, Haydn, Johan Peter Salomon og danske Johann Ernst Hartmann. Dirigent er Lars Ulrik Mortensen.

Hør eller genhør koncerten her...
Hent koncertens salsprogram her...


Fredrik From violin17. marts • SMÅ BAROKPERLER AF STORE MESTRE

Danmarks Radio optager og transmitterer en meget stor del af Concerto Copenhagens koncerter, hvad enten de finder sted i Danmark eller i udlandet. ”Små barokperler af store mestre” var titlen på et program, vi gav koncerter med overalt i Danmark i januar-februar 2019. Musikken består – som titlen antyder – af fine perler af nogle af barokkens absolutte mestre.

Hør eller genhør koncerten her...
Hent koncertens salsprogram her...


10. marts • orfeus

Den sidste forestilling, der spillede på Det kgl. Teaters Gamle Scene, var Monteverdis Orfeus med Concerto Copenhagen i orkestergraven og Lars Ulrik Mortensen som dirigent. Heldigvis var DR P2 Musik der og prøveoptog koncerten, og optagelsen viste sig at være så god, at den kan bruges til offentliggørelse. DR har helt ekstraordinært stillet optagelsen frit til rådighed for Det kgl. Teater.

Du finder optagelsen på Det kgl. Teaters specielle side KGL Xtra her...

Indspilninger

G. F. Händel: Brockespassionen

G. F. Händel: Brockespassionen

G. F. Händels Brockes Passion med Concerto Copenhagen under ledelse af Lars Ulrik Mortensen.
Køb CD-udgivelsen via cpo eller på AmazonItunes og Spotfy.

 
Indspilninger

K. Aa. Rasmussen: De Fire Årstider – efter Vivaldi

K. Aa. Rasmussen: De Fire Årstider – efter Vivaldi

De fire årstider – efter Vivaldi af Karl Aage Rasmussen.
Køb CD-udgivelsen via Dacapo Records eller på Amazon, Itunes og Spotfy.

 
Indspilninger

J. S. Bach: Brandenburgkoncerterne

J. S. Bach: Brandenburgkoncerterne

J. S. Bachs Brandenburgkoncerter nr. 1-6 med Concerto Copenhagen under ledelse af Lars Ulrik Mortensen.

Udgivelsen kan købes på Itunes, Amazon  og  Danacord.