DE FIRE ÅRSTIDER – EFTER VIVALDI

København & Stockholm

Vivaldis De fire årstider i nutid af Karl Aage Rasmussen

»Årstiderne efter Vivaldi« kunne disse nye versioner af historiens allermest populære og oftest spillede musik fra baroktiden passende hedde. Musikken er stadig den, vi kender, men som tiden går, ændrer vi os, og hvis vi ønsker at vores oplevelse af en bestemt musik skal forblive dét, den er, må den ændre sig tilsvarende. Som en digter har udtrykt det: »Hvis vi ønsker at alt skal forblive som det er, må alting ændre sig!«

Ideelt set bør musik klinge som den lød, da den blev til! Det er et ofte hørt synspunkt – ikke mindst når musikken er flere hundrede år gammel. Men med lidt eftertanke er det ikke så ligetil. For musik klinger jo nu i vores ører, når den klinger. Og hvad hørte Bach, Vivaldi eller Mozart i deres? Hvilke lyttevaner havde de, hvilke forventninger, hvilke holdninger, hvilket liv?

Jamen, er musikken ikke i noderne? Nej, noder er musik, der sover. Intet teater opfører Shakespeares, Molières eller Schillers værker, som om de blot var tekster. Selv operateatret forlanger nye tolkninger, filmfolk laver remakes af gamle mesterværker. Hvorfor ikke det samme i den klassiske koncertsal? Kan vi genkende os selv og vores liv i en berusende smuk, men helt igennem velkendt Vivaldi? Kan vi opleve bare lidt af den energi og det fysiske nærvær der overvældede folk på Vivaldis egen tid?

I denne udgave af Årstiderne er intet komponeret om, blot er de sider af musikken, der varsler om senere tiders opfattelse af rytme og klang, sat i relief. Og det er egentlig hvad Concerto Copenhagen altid gør: spiller den gamle musik med ører og lyttevaner, der er deres egne, her og nu. For der findes ingen »ægte« vor tids Vivaldi. At lede efter ham er som at lede efter mørket med et lys i hånden.
 

Urpremiere: “En verden set fra oven” (København)

Nyt værk af komponist Signe Lykke i samarbejde med Concerto Copenhagen 2019.

En verden set fra oven er et nyt værk skabt af prisvindende komponist Signe Lykke i samarbejde med Concerto Copenhagen. Musikken er blevet til i tæt dialog med musikere fra Concerto Copenhagen. Værket tager udgangspunkt i orkestrets brug af periodiske instrumenter, der med sin særlige anatomi skaber et rigt klangunivers. Instrumenteringen er ganske usædvanlig: strygekvintet, lirone og theorbe.

Komponisten arbejder med ekstreme dynamiske udsving og store klang- og intonationsmæssige kontraster. Der arbejdes med lange, meditative og mørke passager, der udfordrer vores intuitive søgen efter puls. Disse passager stilles overfor lyse, flerstemmige små melodifragmenter - ekspressive og repeterende.

 

Program

København 1/11:

K. Aa. Rasmussen: Årstiderne: Forår
K. Aa. Rasmussen: Årstiderne: Sommer
Signe Lykke: En verden set fra oven (premiere)
K. Aa. Rasmussen: Årstiderne: Efterår
K. Aa. Rasmussen: Årstiderne: Vinter


Stockholm 2/11:

A. Vivaldi: La Senna Festeggiante, sinfonia
K. Aa. Rasmussen: Årstiderne: Forår
A. Vivaldi: Koncert for strygere i G-mol, RV 157
K. Aa. Rasmussen: Årstiderne: Sommer
— — —
K. Aa. Rasmussen: Årstiderne: Efterår
A. Vivaldi: Koncert i G-dur, Alla Rustica, Rv 151
K. Aa. Rasmussen: Årstiderne: Vinter