Farinelli vs. Senesino

København, London

Farinelli vs. Senesino: det 18. århundredes førende kastratsangere

Af Giovanni Andrea Secchi
Hierarkiet blandt operasangere i det 18. århundrede var meget strengt: kun én kunne indtage rollen som primo uomo, førstesanger. For komponisterne og operacheferne var det stort set umuligt at cast'e to kastrater i samme produktion. Dette er årsagen til, at en feteret sopran som Carlo Broschi (bedre kendt som Farinelli) kun vanskeligt optrådte på samme scene som den berømte kontratenor Francesco Bernardi (bedre kendt som Senesino). Det pudsige er, at Senesino anbefalede sin yngre kollega så tidligt som i 1728 og opfordrede til at engagere ham i London. Ikke længe efter begyndte rivaliseringen mellem de to. Farinelli ankom til England i 1734, hvorefter Senesino mistede sin ubestridte førerposition efter at have været den mandlige førstesanger i næsten alle Händels operaer siden 1720.

Efter London trak Farinelli sig tilbage fra operascenen og havde bitre ord tilovers for Senesino (ifølge bevarede breve fra Senesino). Hvad skete der mellem de to? Vi vil undersøge deres relation med udgangspunkt i de bevarede noder og partiturer. Hvor Senesino havde en ideel stemme for Händel, Bononcini og Scarlatti, var Farinelli den perfekte helt i den nye neapolitanske stil – godt hjulpet på vej af ikke mindst af Riccardo Broschi (Farinellis bror) – med komponister som Hasse, Porpora og Vinci.

Men hvordan skrev komponisterne for disse enestående stemmer?

Med sangere som Vivica Genaux (Farinelli) og Sonia Prina (Senesino) kan vi genopleve det krævende og idag oversete repertoire. Deres attrå, deres heltemodige kampe og deres rivalisering vil blive vækket til live på ny med Concerto Copenhagen under ledelse af Lars Ulrik Mortensen.

Programmet præsenterer den musik, deres gjorde disse to kastratsangere til indbegrebet af barokkens sangere!

Program

G. F. Händel: Ouverture i F-dur fra Rinaldo (London 1731)
N. Porpora: Vado o caro con la speranza i A-dur, duet fra Elisa (London 1726)
G. F. Händel: Più d’una tigre altero i F-dur, aria (Senesino) fra Tamerlano (London 1724)
G. Giacomelli: Parti dal core, lasciami in pace i G-dur, aria (Farinelli) fra Scipione in Cartagine nuova (Piacenza 1730)
G. F. Händel: Ouverturei c-mol fra Tamerlano (London 1724)
G. Bononcini: La costanza, il timore, l’affetto i Bb-dur, aria (Senesino) fra Astarto (London 1720)
G. Bononcini: Mai non potrei goder i G-dur, duet fra Astarto (London 1720)
– – –
A. Ariosti: Ouverture i D-dur fraVespasiano (London 1724)
G. Giacomelli: Placide a miglior vita i f-mol/minor, duet fra Gianguir (Venezia 1729)
J. A. Hasse: Parto con l’alma in pene i A-dur, aria (Farinelli) fra Siroe, re di Persia (London 1736)
A. Lotti: Sinfonia fra Ascanio i g-mol (Dresden 1718)
A. Lotti: Quella destra sì mi porgi i G-dur, duet fra Giove in Argo (Dresden 1717)
P. Torri: Vo’ che in mezzo del furore i D-dur, aria (Farinelli) fra Nicomede (München 1728)
G. F. Händel: Venti turbini prestate i F-Dur, aria (Senesino) fra Rinaldo (London 1731)
F. Gasparini: Se non temi il mio furore i Bb-Dur, duet fra Eumene (Napoli 1715)

 

 
Podcast
Farinelli vs. Senesino

Farinelli vs. Senesino

Høre mere om det 18. århundredes førende kastratsangere i forbindelse med koncerten Farinelli vs. Senesino. Fortalt og produceret af Henrik Engelbrecht op til de kommende koncerter den 30. april og 1. maj 2018.