Genbrug er guld – julekoncert

København

Julekoncert 2014

Det forbløffer mange at flere af Bachs mest elskede værker, blandt dem storværker som messen i h-mol og Juleoratoriet, næsten udelukkende er genbrug af tidligere værker. Men snarere end at afsløre Bach i et forsøg på at spare tid og besvær, viser det hans forståelse af sin musiks værd - han ville sikre at stort anlagte lejlighedsarbejder ikke blev engangsbegivenheder.

I håb om en titel som “kurfyrstelig hofkomponist” skrev han i 1730'erne en række lykønsknings-kantater til den kurfyrstelige kongefamilie i Dresden. En var knyttet til fejringen af kronprinsens 11-års fødselsdag, og den fik med titlen “Herkules ved en skillevej”, BWV 213, karakter af en moralsk formaning om at vælge dydens, ikke lystens vej. Og hvad kunne vel være mere opløftende for en ung prins end en sammenligning med Herkules, den stærkeste af alle mænd. Kantatens optræden i en julekoncert kan vække undren, men forklaringen er netop at Bach genbrugte store dele af den i sit Juleoratorium. Og at verdslig hyldestmusik til en kongelig dermed blev til en hyldest af Kristi fødsel, har ikke bekymret ham. Kantaten BWV 61 er skrevet i Weimar til første søndag i advent 1714 og anvender et lille ensemble, som det var sædvane her. Den har Luther-salmen tilfælles med den Leipzig-kantate til samme søndag som indledte Cocos julekoncert sidste år.

Program

J. S. Bach: Kantate Laßt uns sorgen, laßt uns wachen, BWV 213
J. S. Bach: Kantate Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 61