Händels Brockespassion

København, Hamborg, Amsterdam og Utrecht

en bestseller

Tidligt i 1700-tallet kom det på mode at digte nye, fortællende passions-tekster og ikke nøjes med bibelteksten, og følelsesfulde meditationer blev her parret med naturalistiske skildringer af Frelserens lidelser. Især en tekst fra 1712 af den stenrige Barthold Heinrich Brockes, digter, politiker og senatsmedlem i Hamburg, blev en bestseller. Den blev genoptrykt mere end 30 gange og sat i musik af en lang række tyske komponister, blandt dem både Telemann, Reinhard Keiser og Händel.

Brockes formgivning blev en model for Bachs senere passioner - Jesus, Peter, Pilatus og Maria optræder i dialog med anonyme troende sjæle, mens koret udgør folkemængden. Den ultra-realistiske, opera-agtige stil var længe en torn i øjet på kirkens øvrighed - i Brockes passion synger Jesus f.eks. at “en bundløs mudret sump vil dænge mig til; et overmål af knogler, vener, marv og blod.”

Samme år som teksten udkom, blev Händel fastboende i London. Hvornår han satte den i musik er ikke klarlagt, men i 1719 opførte han sin passion i Hamburg. Det er et stort anlagt, ofte gribende værk, en forløber for Bachs Johannes-passion.

Program

G. F. Händel:
Brockespassionen, HWV 48, Der für die Sünde der Welt gemarterte und sterbende Jesus

 
Podcast
Händels Brockespassion

Händels Brockespassion

Høre mere om Händels Brockespassion fortalt af Lars Ulrik Mortensen op til de kommende koncerter.