Small Baroque Pearls by Great Masters

Odense, Aarhus, Hørsholm, Aalborg, Copenhagen, Nykøbing Falster & Borup

Omdrejningspunktet på dette program er et af barokkens mindre navne, men i historiens lys et af de virkelig betydningsfulde: Georg Muffat. Han var født i det nuværende Frankrig og blev uddannet i Paris, men anså sig for at være tysker og havde længere ansættelser i Wien, Prag og Rom. Det blev en mærkesag for ham at sammensmelte stiltræk og spillemåder fra alle de traditioner, han mødte, og han lagde derved grunden til den legering af stilarter - tysk, fransk og italiensk - der blev typisk for både Telemann, Bach og Händel. Vivaldis skrupelløst vildtvoksende fantasi er uden grænser, disse to koncerter er bevis nok, og at den virtuose koncert for to celli formentlig er skrevet til unge kvindelige amatører, er stadig nærmest ubegribeligt. Telemann er måske den mest produktive musikskaber nogensinde, men han var også en passioneret botaniker, han kunne spille på stort set alle instrumenter, han skrev digte og en satirisk roman – foruden hele tre selvbiografier.  Og så var han musikdirektør for de fem hovedkirker i storbyen Hamburg i  46 år. En sand ti-kæmper!

Program

G. Muffat: Concerto Grosso, No. 10 in G Major, Perseveranti
G. Ph. Telemann: Concerto for 4 violins in G Major, TWV 40:201
A. Vivaldi: Concerto for 2 violins in G Major, RV578
G. Muffat: Concerto Grosso No. 12 in G Major, Propitia Sydera
– – –
G. Ph. Telemann: Concerto for 4 violins in C Major, TWV 40:203
A. Vivaldi: Concerto for 2 celli in G minor, RV531
J. S. Bach: Brandenburg Concerto No. III