J. S. Bach: h-mol messen

I 2013 blev det muligt for Concerto Copenhagen at opføre og indspille Bachs h-mol messe takket være en generøs donation fra en stor dansk fond. Indspilningen er blevet rost til skyerne af danske og internationale anmeldere.

Solister:
Maria Keohane, Joanne Lunn – sopran
Alex Potter – alt
Jan Kobow – tenor
Peter Harvey – bass
Ripieno:
Else Torp, Hanna Kappelin – sopran
Valdemar Villadsen – alt
Chris Watson - tenor
Jakob Bloch Jespersen – bas

Lars Ulrik Mortensen – musikalsk ledelse
Concerto Copenhagen


Indspillet Garnisons Kirke, København, 21.-25. maj 2013

© 2015 | CPO records | CPO 777 851-2

 
Anmeldelse

Vores h-mol messe udvalgt til ‘Building a Library’ på BBC 3

»Nicholas Kenyon præsenterede 11. februar Bachs h-mol messe på BBC Radio 3 – og til stor glæde blev Concerto Copenhagens indspilning udvalgt til ‘Building a Library’! Dette er den anden indspilning af Concerto Copenhagen, der er kommet med i ‘Building a Library’.«

Hør hele præsentationen her (på engelsk)...

Nicholas Kenyon
BBC Radio 3, 11/2 2017
Anmeldelse

Gramophone Classical Music Awards Shortlist 2016

Vores indspilning af Bachs h-mol messe blandt de 6 bedste i kategorien Vokal Barokmusic i tidsskriftet Gramophone.

Gramophone
Gramophone, August 2016
Anmeldelse

Er dette den bedste indspilning af h-mol messen der findes?

»Den er både personlig og majestætisk. Den er selvopofrende såvel som en erklæring af offentlig tilbedelse. Den kombinerer tvetydighed og robust erklæring. Den bringer ny elegance til historisk opførte fortolkninger af værket. Jeg mener, at det her kan være den bedste h-mol messe, der er indspillet.«
Om vor indspilning af Bach's h-mol messe...

Anna Magdalena Bach
Anna Magdalena Bach (blog), januar 2016
Anmeldelse

Overlegen udgave

»Alt i alt sidder jeg tilbage med overbevisningen om, at Mortensens udgave er den overlegne. Hans tempi synes vokse naturligt ud af musikken, og jeg finder hans sans for arkitekturen mere overbevisende end Gardiners [...]«
5 ud af 5 stjerner.
Om vor indspilning af Bach's h-mol messe...

BR
Early Music Today, June-August 2016
Se den originale anmeldelse…
Anmeldelse

Editors Choice

»De enkelte komponenter er rutinemæssigt fantastiske, men Concerto Copenhagen producerer noget meget mere end summen af dens dele: en af de mest fængslende fortolkninger i nyere tid.«
Om vor indspilning af Bachs h-mol messe...

David Vickers
Gramophone, marts 2016
Anmeldelse

Dazzling Transparency

»Denne dristige påstand er tilstrækkeligt bevist i en gennemførthed af blændende gennemsigtighed, danselignende rytmer og total klarhed.«
Om vor indspilning af Bachs h-mol messe...

Nicholas Kenyon
The Guardian, 8/5 2016
Anmeldelse

Usædvanlig og tydelig klang

»Det giver en usædvanlig og tydelig klang i perfekt samhørighed med Mortensens Concerto Copenhagen, som ikke desto mindre virker "korisk" i de stort besatte dele [...]«

Bernd Heyder
Concerto nr. 268, July-August 2016
Se den originale anmeldelse…
Anmeldelse

Concerto Copenhagens spil er gennemført fremragende

»Concerto Copenhagens spil er gennemført fremragende. De forskellige obligat-partier udføres på superbt niveau – særlig ros fortjener violinisten i Laudamus Te, obo d'amore-spilleren i Qui sedes og fløjtenisten som spiller i Benedictus.«
Om vor indspilning af Bachs h-mol messe...

John Quinn
Musicweb International Classical Reviews, 8/2 2016
Anmeldelse

Ugens album

»Indspilningen er ikke bare smuk og smidigt realiseret, men beviser samtidig en tese om hvordan Bach forestillede sig sin musik opført. [...] Det er ikke forkert at sige, at denne indspilning fra Garnisons Kirke i København er en af de bedste, der nogensinde er lavet af h-mol messen.«Om vor indspilning af Bachs h-mol messe...

Jens Cornelius
DR.dk/p2, 29/1 2016
Anmeldelse

Ekstrem messe

»Concerto Copenhagen spiller godt, de har gode instrumentalsolister, og der er liv og flugt over opførelsen.«
4 ud af 6 stjerner
Om vor indspilning af Bachs h-mol messe...

Mikael Garnæs
Magasinet Klassisk, februar 2016