J. S. Bach: Brandenburgkoncerterne

J. S. Bachs Brandenburgkoncerter nr. 1-6 med Concerto Copenhagen under ledelse af Lars Ulrik Mortensen.

Udgivelsen kan købes på Itunes, Amazon  og  Danacord.

Concerto Copenhagen

Lars Ulrik Mortensen – musikalsk ledelse

 


Indspillet i Eslöv kirke, Eslöv, Sverige, den 7.–11. Februar 2017
℗ & © 2018 CPO

 
Anmeldelse

Orkester rammer plet med piccoloviolin

»Barokensemblet Concerto Copenhagen har lavet en suveræn indspilning af ’Brandenburgkoncerterne’ […] På pladen leverer de til perfektion […] endnu et pletskud af et Bach-album«
6 ud af 6 hjerter

Thomas Michelsen
Politiken – 26/9 2018
Anmeldelse

Brandenburg-Boogie


»Uden at forsømme præcisionen: ægte Brandenburg-Boogie«
4 ud af 5 stjerner


Neue Presse Hannover – 29/9 2018
Anmeldelse

Liflige Brandenburgkoncerter


»[…] en særdeles helstøbt udgivelse«
5 ud af 6 stjerner

Peter Dürrfeld
Kristeligt Dagblad – 24/9 2018
Anmeldelse

Dansende

»Det er længe siden at jeg har hørt Brandenburgkoncerterne i et så velvalgt tempo«

 

Sjur Haga Bringeland
Tid og Dag – 21/9 2018
Podcast
Brandenburgkoncerterne

Brandenburgkoncerterne

Podcast om Concerto Copenhagens nye udgivelse af J. S. Bachs Brandenburgkoncerter under ledelse af Lars Ulrik Mortensen.

Koncerter
Bachs Brandenburgkoncerter

Bachs Brandenburgkoncerter

Koncerter og indspilning af J. S. Bachs Brandenburgkoncerter Hundrede års ensomhed Har man sagt “barokmusik”, må man sige Brandenburg-koncerter, for i den almindelige musiklytters bevidsthed har de seks instrumentalkoncerter af Bach fået status som selve indbegrebet af barokmusik. Og det ville uden tvivl have forbløffet mesteren selv, for koncerternes tilblivelse er præget af tilfældigheder; de er opstået spredt over en årrække, de blev aldrig spillet i hans levetid, og de udgør en løst sammensat buket, ikke en planlagt helhed. I marts 1721 sendte Bach uopfordret en række koncerter “for adskillige instrumenter" til markgreven af Brandenburg. Efter sædvane var det en serie af seks (- det første "perfekte" tal, fordi summen af de tal det kan deles med, er seks), mest afskrifter af tidligere værker i mere eller mindre revideret form. Bachs renskrift synes foretaget i stor hast, den indeholder mange for ham utypiske skrivefejl, instrumentariet er usædvanlig blandet, musikken teknisk krævende og stilen voldsomt svingende, fra traditionelle concerti grossi til banebrydende fornyelser - den Femte koncert er måske alle klaverkoncerters moder. I et medfølgende brev beder Bach "meget ydmygt” greven om “ikke at ænse stykkernes ufuldkommenhed" og nævner at han håber på en ansættelse i grevens tjeneste. Tilsyneladende fik han aldrig noget svar, men det bør greven nok tilgives - uden hans arkiver kunne også dele af denne uvurderlige nodebunke meget vel være blandt de talløse Bach-værker der gik tabt ( - Første, Fjerde og Femte koncert samt en sats fra den Tredje findes overleveret i andre, tidligere eller senere værker af Bach). Der gik næsten præcis hundrede år efter Bachs død, før koncerterne blev fundet, spillet og trykt. Og deres kolossale popularitet i dag lod vente yderligere hundrede år på sig, den bredte sig først da en grammofon blev hvermands eje.