Lars Ulrik Mortensen

Lars Ulrik Mortensen (f.1955) studerede på Det Kgl. danske Musikkonservatorium (cembalo hos Karen Englund, generalbas hos Jesper Bøje Christensen) og herefter hos Trevor Pinnock i London. Fra 1988 til 1990 var Lars Ulrik Mortensen cembalist i det kendte engelske ensemble "London Baroque" og indtil 1993 i "Collegium Musicum 90" under Simon Standage´s ledelse. Siden da giver han koncerter som solist og kammermusiker i hele Europa, USA, Mexico, Sydamerika, Australien, Kina og Japan.

Lars Ulrik Mortensen var 1996-99 professor i cembalo og opførelsespraksis ved Hochschule für Musik i München og underviser nu på barokmusikkurser over hele verden, bl.a. ved Mozarteum Salzburg, Hochschule für Musik i Trossingen samt Juilliard School of Music i New York.

Lars Ulrik Mortensens dirigentvirksomhed begyndte for ca. 20 år siden med “moderne“ orkestre i Sverige og Danmark, hvor specielt hans aktiviteter på Det kgl. Teater - bl.a. Kunzens “Holger Danske” i 2000 og Mozarts “Figaros Bryllup” i 2003 - vakte stor opmærksomhed. Siden 2003 har han dog koncentreret sig om arbejdet med specialiserede ensembler med historiske instrumenter. Han er kunstnerisk leder af barokorkestret Concerto Copenhagen og siden 2004 af European Union Baroque Orchestra. Herudover bliver han i stigende grad engageret som dirigent og solist af kendte udenlandske ensembler og orkestre, bl.a. Holland Baroque, Irish Baroque Orchestra, Nederlandse Bachvereniging og Collegium 1704.

Under Concerto Copenhagens jubilæumsår i 2016 omfattede Mortensens opgaver bl.a. Purcell’s “Fairy Queen” med Concerto Copenhagen på Det kgl. Teater, ”Israel in Egypt” i Konzerthaus Wien samt udstrakt turnevirksomhed med Concerto Copenhagen og EUBO overalt i Europa, USA og Kina. 

Udgivelser

Lars Ulrik Mortensen har talrige pladeindspilninger bag sig, bl.a. for DGG-Archiv Produktion, EMI, Kontrapunkt og ECM, og hans CD med Bach´s Goldbergvariationer modtog den fornemme franske udmærkelse "Diapason d´Or". I løbet af 1990erne beskæftigede Lars Ulrik Mortensen i samarbejde med det statslige danske pladeselskab Dacapo sig specielt med musik af Buxtehude, hvor han medvirkede sammen med bl.a. John Holloway og Jaap ter Linden på den første samlede indspilning af Buxtehudes kammermusik, hvoraf Vol.1 modtog en dansk “Grammy” i 1995. En indspilning af Buxtehude-kantater med Emma Kirkby modtog i 1998 endnu en “Grammy”, og tre CD´er med Buxtehudes cembalomusik modtog “Cannes Classical Award” i 2001. Sammen med John Holloway, Aloysia Assenbaum og Jaap ter Linden medvirker han på en serie indspilninger af violinsonater af Biber, Schmelzer, Veracini og Leclair på ECM.

Med Concerto Copenhagen har Mortensen indspillet bl.a. symfonier og koncerter af Bach, Händel, Kunzen, Gerson og Palschau på CPO, og i 2015 udkom på samme plademærke Bachs koncerter for 2, 3 og 4 cembali – med bl.a. Trevor Pinnock som solist – samt Bachs H-moll-messe, som har vakt stor opmærksomhed i den internationale musikpresse.

Priser

Lars Ulrik Mortensen modtog Jacob Gade-legatet i 1979 og Musikanmelderringens Kunstnerpris i 1984, og han blev i år 2000 udnævnt til “Årets danske klassiske musiknavn”. I 2007 modtog han dansk musiklivs fornemste udmærkelse, Léonie Sonnings Musikpris, og i 2008 udnævntes han til medlem af Kungliga Musikaliska Akademien i Stockholm.

Anmeldelse

Han har gjort barokmusik hip herhjemme

»Concerto Copenhagen er hans øjesten, og ensemblet har med Mortensen i spidsen spillet sig op i international superliga med succeskoncerter så fjerne steder som Japan, Mexico og USA.«
Om Lars Ulrik Mortensen i anledning af hans 60-års fødselsdag.

Christine Christiansen
Jyllands Posten, 8/11 2015