Johannespassionen

“Den allerskønneste regnbue som tegn på Guds nåde”

Concerto Copenhagen fejrer 25 års jubilæum i 2016


24. marts 2016 kl. 16.00 Garnisons Kirke, København

Billetsalg via politikenbillet.dk
Resterende billetter kan købes ved indgangen fra ca. 1 time før koncerten.

Standard: 180,- plus gebyr.
Studerende med gyldigt studiekort: 50,- plus gebyr.
Konservatoriestuderende, børn og unge under 16 år: gratis entré.


“Johann Sebastian Bach – og det provokerende moderne Bibelteater!”

 
Kulturvejleder og kulturgeograf Christoffer Jørgensen vender tilbage og giver endnu en medrivende (og gratis) introduktion, denne gang til Johannespassionen i Garnisons Kirke kl. 15.15 – 15.35.
 
“I en alder af 37 tog Johann Sebastian Bach et stort skridt ned af den sociale rangstige. Fra Hofkomponist i Köthen til Kantor i Leipzig. Hvorfor det? Hvad ville han der? Hvad var der for muligheder? Med Johannes passionen 1724 tog han et afgørende skridt. Musik i kirken var nødvendigt – men skulle det også være teater? Og så i Martin Luthers baghave. Bachs bibelteater er i dag et veletableret nærmest ikonisk værk – men det blev ikke til uden kamp! Få historien om Bachs midtvejskrise, livet i Leipzig og det provokerende moderne bibelteater.”

Program

J. S. Bach: Johannespassionen, BWV 245

Der var ingen kirkelig tradition i Leipzig for en passion i forbindelse med langfredagsvesper. Men i begyndelsen af 1720’erne kom følelsesfuld ny passionsmusik på mode, en sentimentalt-realistisk passionstekst fra 1712 af digterpolitikeren Barthold Brockes blev umådeligt populær og sat i musik gentagne gange, også af både Telemann og Händel. Konsistoriet i Leipzig modsatte sig imidlertid udpenslede skildringer af Frelserens lidelser, så da Bach i 1724, i sit første år som Thomaskantor, ville skrive en Johannes-passion, måtte han selv indvæve ad hoc digterisk stof i evangelieteksten.

Mendelssohn indvarslede Bach-renæssancen med sin opførelse i 1829 af Matthæus-passionen, og i 1833 opførte han også Johannes-passionen. Den fik umiddelbart status som lillebror, en ikke helt udvokset, lidt akavet og grovkornet forløber for der gross Bassion. Men i dag har vi for længst opdaget at den faktisk er mere yderligtgående, handlingsmættet, ja, “moderne” end efterfølgeren. De filmiske klip, og en fortælleform hvor personerne optræder som var de vidner i en retssal, fastholder lytteren i et jerngreb. Og det store indledningskor sætter helt nye musikhistoriske dagsordener. Tre gange lovpriser koret Guds herlighed, men en immanent trussel om mørke og død er tydeligt mærkbar i dybe strygerpulseringer og pinefulde dissonanser i oboer og fløjter. På én gang, i én stor gestus, skildres Frelserens storhed og hans fornedrelse – modstridende, ambivalente affekter uden sidestykke i samtidens tonekunst.

Læs salsprogrammet her


Medvirkende

Solister:
Joanne Lunn – sopran
Alex Potter – alt
Nicholas Mulroy – tenor
Jakob Bloch Jespersen – bas

Ripieno:
Hanna Kappelin
Jonathan Darbourne
David Lee
Felix Schwandtke / Jakob Bloch Jespersen

Concerto Copenhagen
Lars Ulrik Mortensen – musikalsk ledelse


Koncerter

24. marts 2016 kl. 16.00 Garnisons Kirke, København
25. marts 2016 kl. 20.00 Theater Münster, Münster, Tyskland
26. marts 2016 kl. 16.00 Stadtkirche St. Georg, Schmalkalden, Tyskland

Dette er single-event.php-skabelonen