Israel i Ægypten

Gallakoncert i anledning af Concerto Copenhagens 25-års jubilæum i 2016


15. januar 2016 kl. 19.30. Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums Koncertsal, København
180 – 250 kr. + gebyr, Politiken Plus rabat kan anvendes.
Billetter via politikenbillet.dk
Konservatoriestuderende, børn og unge under 16 år: gratis entré.

Farinellis farvel og Kaptajn Jenkins afhuggede øre – Händels vej til succes!
Gratis introduktion i forhallen kl. 18.45 – 19.10 v. kulturvejleder og kulturgeograf Christoffer Jørgensen

Oratoriet Israel in Egypt havde premiere 4. april 1739 og var ved første opførelse et fulkomment flop! Alt var galt. Alligevel var det begyndelsen på en ny karriere for Georg Friedrich Händel (1685 – 1759) som siden sin ankomst til London havde forsøgt sig som komponist af italiensk opera. Med svingende succes. Videnskabsmanden Newton udtalte om en af Händels operaer “Første akt lyttede jeg til med glæde – anden akt testede min tålmodighed og da tredje akt begyndte løb jeg min vej.” Det engelske publikum var svært at vinde. Men to afgørende begivenheder ændrede alt – Farinellis farvel til scenen – og den uanseelige men insisterende Kaptajn Jenkins og hans afhuggede og i alkohol syltede øre! Hør fortællingen om Händels vej til succes fortalt af kulturgeograf Christoffer Jørgensen.

Program

G.F. Händel: Israel i Ægypten, HWV 54

Baggrunden for Händels store oratorium Israel i Ægypten er den velkendte bibelhistorie om jødernes udfrielse fra ægyptisk trældom, og om lederskikkelsen Moses der skiller vandene for sit folk. De endeløse konflikter i nutidens plagede Mellemøsten er naturligvis en historisk association.

I en årrække var Händel Londons mest feterede komponist af italiensksprogede udstyrsoperaer. Men i løbet af 1730’erne blev det marked så mættet og konkurrenterne så mange at han måtte søge andre muligheder. I samklang med den voksende folkeligt-demokratiske tidsånd blev resultatet nye, dramatisk fortællende engelsksprogede oratorier; musik uden kirkelig anvendelighed skræddersyet til et nyt, betalende publikum i byens operahuse. I den næste halve snes år komponerede han, oftest i rasende fart, en længere række oratorier, blandt dem i 1741 Messias, uden dog helt at vende ryggen til den virtuose italienske opera.

Ved premieren et par år før var Israel i Ægypten lidt af et flop, men i dag har værket en solid plads i repertoiret. Händels skildring i musik af de plager som Moses lod hjemsøge ægypterne – sværme af lus, frøer, fluer og græshopper, og dertil blod, uvejr, ild, truende mørke og dødfødte børn – er tidløst fængslende.

Næppe nogen anden komponist har genbrugt og lånt musik af sine samtidige kolleger i et omfang som Händel – efter tidens skik helt uden angivelse af kilder. Det gælder også mange passager i dette værk, men “en stor komponist låner ikke, han stjæler”, påstod Stravinsky. Så også på det punkt er Händel i absolut særklasse.


Medvirkende

Joanne Lunn, Maria Valdmaa – sopran
Alex Potter – alt
Nicholas Mulroy – tenor
Peter Harvey, Jakob Bloch Jespersen – bas

Nederlands Kamerkoor
Concerto Copenhagen
Lars Ulrik Mortensen – musikalsk ledelse


Koncerter

15. januar 2016 kl. 19.30. Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums Koncertsal, København
16. januar 2016 kl. 19.30 Wiener Konzerthaus, Østrig

Dette er single-event.php-skabelonen